Beslenmede Lifin Önemi

Lif, vücudun sindiremeyeceği bir karbonhidrat türüdür. Karbonhidratların çoğu şeker moleküllerine ayrılsada, lif şeker moleküllerine parçalanamaz ve bunun yerine sindirilmemiş vücuttan geçer. Lif, vücudun şeker kullanımını düzenlemeye yardımcı olur, açlığı ve kan şekerini kontrol altında tutmaya yardımcı.

Çocuklar ve yetişkinler günde en az 20-30 gram life ihtiyaç duyarlar, ancak çoğu insan günde sadece 15 gram lif alır. Bütün meyve ve sebzeler, tam tahıllar iyi birer lif kaynağıdırlar. 

Çözünür ve çözünmez olmak üzere iki farklı lif çeşidi vardır:

Çözünür lif: Suda çözünen liflerdir. Kanda glikoz seviyesinin dengede kalmasına yardımcı olurlar. Çözünür lifli yiyecekler arasında yulaf ezmesi, fındık, fasulye, mercimek, elma ve yaban mersini bulunur.

Çözünmez lif: Suda çözünmeyen liflerdir. Sindirim sisteminiz boyunca yiyeceklerin hareket etmesine ve bağırsak sisteminin düzenlenmesini sağlayarak kabızlığın önlenmesine yardımcı olurlar. Çözünür lifli gıdalar arasında buğday, kepekli ekmek, tam tahıllı kuskus, kahverengi pirinç, baklagiller, havuç, salatalık ve domates bulunur.

En iyi lif kaynakları tam tahıl ürünleri, taze meyve ve sebzeler, baklagiller ve fındıktır.

Lif Alımını Arttırmak İçin Bazı İpuçları:

Meyveleri meyve suyu olarak tüketmek yerine bütün olarak tüketin.

Beyaz pirinç, ekmek ve makarna yerine esmer pirinç ve tam tahıllı ürünler tercih edin.

Kahvaltıda ilk seçenek olarak tahıllı kahvaltılık gevreklerini tercih edin.

Atıştırmalık olarak cips, kraker, çikolatalı barlar yerine çiğ sebze tüketmeye özen gösterin.

Haftada 2-3 kez kurubaklagil tüketmeye çalışın.

Lif ve Hastalıklar

Lifin, kalp hastalığı, diyabet, divertiküler hastalık ve kabızlık gibi çeşitli durumların gelişme riskini azalttığı görülmektedir. Ancak lifin en önemli etkisi kolon kanseri için koruyucu olmasıdır.

Kalp Hastalıkları

Yapılan çalışmalarda yüksek oranda lif alan bireylerin daha düşük kalp hastalığı riskine sahip olduğu saptanmıştır. Harvard Üniversitesi’nde 40.000 kişinin üzerinde erkek sağlık çalışanlarıyla yapılan bir araştırmada yüksek diyet lifi alımının koroner kalp hastalıkları riskini %40 azalttığı görülmüştür.

Tip 2 Diyabet

Yapılan araştırmalarda beslenmesinde yüksek glisemik indeksli ve düşük oranda lif içeren besinleri tercih edenlerin tip 2 diyabete yakalanma riskinin 2 kat arttığı görülmüştür.

Lif ve Sindirim Sorunları

Kabızlık günümüzde fastfood tüketiminin artmasıyla en sık görülen gastrointestinal şikayettir. Günlük beslenmede yüksek lif oranına sahip besinlerin tercih edilmesiyle büyük ölçüde tedavi edilebilir.

Buğday kepeği ve yulaf kepeği içindeki lif, meyve ve sebzelerden elde edilen liflerden daha etkili sayılır. 

Meme Kanseri ve Lif

Yapılan araştırmalarda gençken ve ergenlik döneminde sebze ve meyve dahil daha yüksek lifli yiyecekler tüketen kadınların, gençken daha az diyet lifi tüketenlere göre daha az meme kanseri riskine yakalandıkları tespit edilmiştir.

x

Bilgi Talep Formu

Mesajınız Başarıyla Gönderilmiştir
Mesajınız gönderilirken bir hata ile karşılaşıldı.
Lütfen daha sonra tekrar deneyiniz
5 Dk içerisinde en fazla 3 gönderim yapabilirsiniz
* Ekibimizin size özel deyatlı bilgi verebilmesi için dilerseniz fotoğrafınızı ekleyebilirsiniz




+90 (232) 388 28 88
info@netspoliklinigi.com.tr