D VİTAMİNİ

Özellikle Güneş’in kendini daha az gösterdiği kış günlerinde kendinizi daha yorgun hissediyor, daha zor kilo verdiğinizi düşünüyor, saç dökülmesi gibi şikayetlerden yakınıyorsanız D vitamini değerinizi ölçtürmenizde yarar var. D vitamini yaygın olarak “Güneş Vitamini” olarak bilinen bir vitamindir. Çünkü Güneş’ten gelen UVB ışınları D vitaminin ana kaynağıdır. D vitamini, güneş ışığı deriye nüfuz ettiğinde kolesteroller ile üretilir. Daha ayrıntılı şekilde bakılacak olursa D vitamini oluşmasına neden olan şey, öncüsü 7-dehidrokolesteroldan güneş ışığının kırılmasıyla oluşan ultraviolet B (UV-B) ışınlarıdır. Dünya Sağlık Örgütü (WHO), yeterli D vitamini üretimini sağlamak için güneş yanıklarının oluşmamasına dikkat edecek şekilde; her gün yüz ve kolları yaklaşık 30 dakika güneş ışığına maruz bırakmayı önermektedir. Yaz mevsimi sırasında üretilen bu yağda çözünebilir vitaminin fazlası, sonradan kullanılmak üzere yağ dokularında depolanabilir. Güneşe maruz kalma sonucu çok fazla D vitamini alımı mümkün değildir, çünkü oto kontrollü bir sistem D vitaminini aktif olmayan D türevlerine çevirir. Daha az bilinse de D vitamini kaynağı olarak inek sütü, UVB ışınlarıyla aynı etkiye sahiptir. Ancak yapılan çalışmalarda çeşitli bölgelerde, farklı şekillerde beslenen ineklerden alınan örneklerde sütteki D vitamini oranlarının farklı olduğu tespit edilmiştir. Bunun nedeni incelendiğinde yaz aylarında alınan süt örneklerinde kış aylarına göre alınandan daha fazla D vitamini bulunmaktadır. Ayrıca mera gibi doğal alanlarda beslenen hayvanların D vitamini oranı kapalı ortamda beslenen hayvanlara göre daha yüksek çıkmıştır.

 D VİTAMİNİNİN ÖNEMİ

D vitaminine kemik sağlığını muhafaza etmek için öneminin yanı sıra kas işlevi ve denge için de ihtiyaç duyulur. Çok az miktarda D vitamini daha yüksek kırılma riskine sebep olabilir. Kemikleri sağlam yapmanın yanı sıra, uygun miktarda D vitamini seviyesi; yaşlılarda büyük bir problem olan düşme kaynaklı kırılmaları %20-30 oranında azaltır.12 D vitaminin yararlı olabileceği diğer alanlar arasında yaşlılarda zihinsel zayıflama, çoklu skleroz (multiple sclerosis), romatizmal eklem iltihabı, diyabet ve bazı kanser türleri bulunur (göğüs, kolon, prostat kanserleri). Ancak, Birleşik Devletler İlaç Enstitüsü (IOM) bu eski bilgilerin doğrulanması için daha fazla araştırmanın gerekliliğini rapor etmiştir.

D vitaminini düşük seviyede alan kişilerin ilkbaharın sonlarında, yaz mevsiminde ve sonbaharın ilk aylarında kısa sürelerde güneş ışığına maruz kalmaları yeterli D vitamini almalarına yardımcı olur. Kısa yaz mevsimi (özellikle Avrupa da), ev içi yaşam alışkanlıkları ve deri kanseri endişelerinin yarattığı olumsuz etkilerinin giderilmesi için günlük D vitamini ihtiyacının karşılanması besin yolu ile yapılmalıdır. Bu besinler özellikle D vitamin eksikliği görülen riskli gruplar için D vitamini ile zenginleştirilen gıdalar ve takviyelerdir.

 

 

 

x

Bilgi Talep Formu

Mesajınız Başarıyla Gönderilmiştir
Mesajınız gönderilirken bir hata ile karşılaşıldı.
Lütfen daha sonra tekrar deneyiniz
5 Dk içerisinde en fazla 3 gönderim yapabilirsiniz
* Ekibimizin size özel deyatlı bilgi verebilmesi için dilerseniz fotoğrafınızı ekleyebilirsiniz




0 (232) 388 28 88
info@netsclub.com.tr